Foto: Mette Hannibal

søndag den 20. november 2011

Træning uge 46 - fortsat

Fredag.
Morgen: 7,5 km i 3.32


Eftermiddag: 9,3 km i 3.35

Lørdag.
Morgen: 5,6 km i 3.34

Eftermiddag: 3,6 km i 3.39, 2 km i 3.00, 4 km i 3.42.

Søndag.
Formiddag: Løb ind til Østerbro stadion og lavede mit benstyrkeprogram. 6,5 km i 3.34

Eftermiddag: 9,9 km i 3.29 (puls gns. 153).


En lidt irriterende uge, da jeg ikke kunne løbe onsdag og torsdag morgen pga. dårlig ryg. Jeg tror jeg fik gået for hårdt i gang med styrketræningen. Det kan ikke være den begrænsede løbemængde (målet var 97 km), der har gjort det.
Det ødelægger desværre den samlede mængde for denne uge :-(, men det er desværre prisen jeg har betalt for at gå for hurtigt i gang med styrketræningen. Det skulle dog gerne være sidste gang det sker, og jeg ser frem til at få øget styrken i benene. Jeg fik lavet styrketræning i vinteren 2010 og har aldrig følt mig så godt løbende som det forår.

Til gengæld er den intensive mængde efter planen og det gennemsnitlige tempo er blevet hurtigere end sidste uge og det er jo godt. Nu må jeg tilbage på hesten igen i næste uge hvor jeg efter planen runder 100 km.

3 kommentarer:

  1. Hej Jakob, spændende læsning som altid!

    Lige et spørgsmål (ved ikke om det gir mening..):

    Hvor præcist planlægger du hhv. hver enkelt uge og hver enkelt tur - både mht. km og tempo? Og hvor langt frem i tiden?

    Har nok fået lidt et indtryk af, at du har en meget veldefineret plan for hver tur - selv opvarmning og afjog - helt ned til 100 m og præcist tempo, som du holder dig meget disciplineret til..

    Vi er jo mangen en motionist som nok tager det lidt mere som det kommer og efter hvordan kroppen lige har det. Men med så høj intensitet giver det selvfølgelig også mere mening at følge et strengere skema?

    Anyways, godt at se at du er oppe på (næsten) fuld damp igen!

    Mvh
    Niels Christian

    PS. Har fået et par inputs fra min træner til vores snak om træningsfilosofier, så det skriver jeg nok et par ord om en gang ved lejlighed.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hej N-C.

    Tak for din kommentar, jeg vil prøve at svare så godt jeg kan. Jeg ser frem til din mail.

    Jeg planlægger hver enkelt uge, med samlet mængde og med intervalmængde. Jeg planlægger ikke hver enkelt tur, det kan jeg variere alt efter hvordan min hverdag ellers ser ud. Jeg har dog nogle retningslinier som jeg har fået af Henrik som jeg holder mig til.

    De går ud på at dele mine ture så meget op som muligt. Dvs. hvis jeg skal løbe 12 km på en dag, løber jeg hellere 2x6km. Det samme gør sig gældende med den intensive mængde som i næste uge er 6 km, fordelt på 2x3km på to forskellige dage. Tempoet på turene ligger jeg mellem 3.25 og 3.40 alt efter hvor frisk jeg er. Afjog kan gå langsommere, især om sommeren når det bliver løbet meget hurtigt på intervallerne.

    Rent praktisk gør jeg det at jeg i starten af ugen, ser på den samlede mængde, så er det bare at dividere, derved ved hvor meget jeg ca. skal løbe pr. dag.

    Det er meget vigtigt at lytte til sin krop, og hvis jeg en dag er træt sætter jeg tempoet ned, ofte er det dagen efter intervaller, så går turene ikke så hurtigt.

    Synes egentlig alle burde være meget forsigtige med optrapning, men des hurtigere man løber jo mere forsigtig skal man være...

    SvarSlet