Foto: Mette Hannibal

søndag den 5. februar 2012

Træning Uge 5

Mandag.
Morgen: 9,4 km i 3.32

Eftermiddag: 11 km i 3.32

Tirsdag.
Morgen: 7,3 i 3.25.

Eftermiddag: Opv: 4,8 i 3.29, 3x1200m tempo ca. 2:58 (2:30 pause). Afjog 3,3 km i 3.31.

Onsdag.
Morgen: 7,5 km i 3.33.

Eftermiddag: 11,5 km i 3.35 og benstyrke.

Torsdag.
Morgen: 6,9 km i 3.34

Eftermiddag: Det er vanvittig koldt for tiden. Kan mærke det går ud over tempoet. Det er vel en blanding af meget tøj og den ekstreme kulde.
Havde 14 min tempo på programmet. Delte det op i 2x7 min (1 min pause). Niels Grøn og jeg løb op til Søndermarken og rundt om den. Det passede godt med at vi nåede næsten en omgang på de syv minutter. Opv 4.7 km i 3.30, afjog 3,4 km i 3.36. 

Fredag.
Morgen: 7,6 km i 3.37. En bidende kold blæst på langs af søerne gjorde det nærmest umuligt at løbe hurtigere. 

Eftermiddag: 10,3 km i 3.27

Lørdag.
Morgen: 6,7 km i 3.32. Igen var det sindsygt kold. Det går desværre lidt ud over mit tempo...

Eftermiddag: 4,2 km i 3.30, 3x1600m 2 min pause (tempo 3:01), afjog 3,8 km i 3.33. Igen helt afskyelig koldt. Jeg løb ud i Utterslev Mose hvor der for det meste var godt underlag.

Søndag.

Ugens total:
126,1 km i 3.28.

Kommentarer til ugen.
Endnu en rigtig god uge. Det er hårdt at være løber i det danske vintervejr, men synes jeg klarer det ret godt. Forhåbentlig varer denne isnende kulde ikke ved alt for længe. 

6 kommentarer:

  1. Hej Jakob.
    Først og fremmest tak for det gode og inspirerende indblik man får i din træning via denne blog:)
    Jeg tænkte på hvor meget(eller hvor lidt) mad og hvilken slags spiser du som oftest inden dine træninger? Ved godt at du via din træning forbrænder rigtig meget energi, men går ud fra at din kost, ligesom din træning, er lagt i rammer? Eller spiser du bare det som du føler virker for dig?

    Endelig tænkte jeg på om du på baggrund af din sejr i powerrade halvmarathon, og det faktum at VM i halvmarathon i 2014 foregår i København, har tænkt på at stille op til denne begivenhed?

    SvarSlet
  2. Hej Bjørn.

    Tak for din kommentar. Du har ret i at jeg som eliteløber selvfølgelig går op i hvad og hvornår jeg spiser. Det jeg putter i munden skal jo bruges som brændstof på motoren så at sige.

    Jeg har aldrig fået foretaget en decideret kostanalyse, men jeg er så heldig at min kæreste, Sara Sig Møller, har en bachelorgrad i ernæring og sundhed (med speciale i fysisk aktivitet) og at hun er nu i gang med en kandidatgrad i Human Ernæring. Dvs jeg har en ekspert lige ved hånden, som jeg altid kan spørge hvis der er noget jeg er i tvivl om. Men for andre der ikke har det, kan det absolut anbefales at få hjælp til kosten. Der er mange ting jeg ikke vidste.
    Du har ret i at man som løber forbrænder så meget at jeg stort set kan spise så meget jeg kan uden at tage på. Så der ryger ofte, lidt slik indenbords. Desuden bor vi tæt på Meyers Bageri og jeg har en svaghed for kager...

    Normalt spiser jeg frokost ved 12-tiden og træner ca. kl. 17, så jeg spiser typisk mit sidste hovedmåltid 4-5 timer inden jeg træner. Det er dog meget vigtig at jeg får noget i mellem frokost og træning, så jeg lægger flere mellemmåltider ind, f.eks. en bolle med syltetøj, figenpålæg, energidrik eller havregryn med mælk.

    Angående VM i halvmarathon: Jeg skal forhåbentlig starte på KU til september og jeg vil gerne fokusere på mit studie. Derfor er jeg ikke eliteløber i 2014. Det er selvfølgelig ærgeligt, da VM kunne have været et fantastisk afslutning på karrieren, men jeg tvivler stærkt på at det bliver med deltagelse af mig. 

    SvarSlet
  3. I øvrigt kan jeg anbefale at have nogle (energi)barer med når man er på arbejde eller i skole. Jeg spiser selv Squeezys recoverybarer som mellemmåltid. Det fungerer fremragende.

    SvarSlet
  4. Hej Jakob.

    Respekt for at du vil fokusere 100% på dit (forhåbenligt kommende) studie, men vil det så sige, at du helt stopper med at løbe på højt plan fra september 2012 af?

    Mvh,
    Mads

    SvarSlet
  5. Hej igen Jakob.

    Tak for svaret. Det må være dejligt at have en ekspert i ernæring ved sin side, som kan guide en og holde en i ørene:) Har selv en tendens til at spise en enkelt kage for meget, men efter jeg er begyndt at løbe mere ser det ud til at kroppen klarer kagerne bedre. Angående halvmarathon i 2014 kunne det ellers have være sjovt at se hvad du kunne have løbet, såfremt du valgte at stille op.

    Kom til at tænke på din brug af Squeezys i konkurrencer nu du nævner dem. Du taler jo varmt for dem her på din blog, så ville høre hvordan du bruger dem i konkurrencer? Jeg har et 15 km løb i marts og regner med at løbe det på en 53-54 min. Ville du indtage energi undervejs på en 15 km selvom du løber under 1 time som man jo siger er den tid kroppen kan arbejde uden at få tilført energi? I så fald hvornår ville du så tage den, halvvejs eller ved 10 km? Og til sidst hvilken sgueezy mht. smag er din favorit?

    Mvh.

    Bjørn

    SvarSlet
  6. Hej Bjørn.

    Livet er for kort til at skulle alt for "hellig" hele tiden, der ryger tit kager og slik ned og det skal der også være plads til.

    Angående Squeezy og dit løb i marts: Bente Klarlund skriver mange kloge ting i Politiken. Læs dette link der tror jeg du har svaret på dit spørgsmål.

    http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/sundhedsp/ECE1341761/brevkasse-er-det-for-sent-at-spise-sukker-naar-jeg-er-gaaet-sukkerkold/

    Som du kan se er dit løb lidt for kort til at det kan betale sig at indtage sukker undervejs. Det vigtige for dig er at få noget før løbet og umiddelbart efter du er kommet i mål, for at forbedre din restitution. Efter løbet skal du både have kulhydrat og protein.

    Du kunne bruge nogle af Squeezys produkter i timerne op til løbet. Det er jo ikke rart at spise for tæt på, men det går heller ikke slet ikke at indtage noget i timerne op til. Du skal altså drikke noget energidrik mellem dit sidste måltid og starten på løbet. Hvor stærk den skal være og hvilken smag der er bedst er individuelt, så hvis jeg var dig ville jeg prøve mig frem de næste uger. Stop med at drikke energidrik en times tid inden du skal løbe ellers kan det også give dårlig mave...

    Min personlige favorit er "orange/appelsin" smag, men det er jo helt individuelt.

    /Jakob

    SvarSlet