Foto: Mette Hannibal

søndag den 8. januar 2012

Træning Uge 1

Mandag.
Morgen: 7,9 km i 3.32.


Tirsdag.
Formiddag: 4 km opv. i 3.32, 3 km tempotur i 3.05 og afjog 4,5 km i 3.27.

Eftermiddag: 6,9 km i 3.30

Onsdag.
Morgen: 8 km i 3.38.

Eftermiddag: 7,4 km i 3.31. Derefter benstyrke og 2,5 km afjog i 3.36.

Torsdag.
Morgen: 6,5 km i 3.34.

Eftermiddag: Opv 4,4 km i 3.35, 3x3 min i ca. 3:00 tempo og 3,6 km afjog i 3.28. 

Fredag.
Formiddag: 11,5 km i 3.34. Fin tur i lækkert solskinsvejr gennem København :-)

Jeg skulle igennem en kæmpe vandpyt på Amager Fælled, hvilket medførte at jeg fik et par meget tunge sko efterfølgende. Det fik til at løbe og tænke på om det ville være smart at løbe med tungere sko. På den måde ville jeg træne kredsløbet mere og samtidig få en mindre belastning af mit bevægeapparat fordi farten vil være langsommere?!?!

Eftermiddag: 5,7 km i 3.31

Lørdag.
Morgen: 6,2 km i 3.32

Eftermiddag: 4 km opv. i 3.35, 1500-1600m 2 min pause, i ca. 3.03, afjog 3,6 km i 3.33. 


Søndag.
Morgen: 6,4 km i 3.33.

Middag: Benstyrke

Eftermiddag: 6,8 km i 3.32. 

Ugens total:
120,2 km i 3.30.

Kommentarer til ugen.
En rigtig god uge og træningen går fortsat den rigtige vej. Jeg skar dog lidt ned på tempoet sidst på ugen, da jeg igen har lidt småondt i venstre høftebøjer.

8 kommentarer:

  1. Hej Jakob,
    min umiddelbare indskydelse er, at et højere tempo i lettere sko er at foretrække, da det giver en mere konkurrencespecifik træning. Så jeg ville aldrig løbe i tungere sko kun fordi de er tungere (svarende til at tape en liter mælk fast på hver fod) - men derimod fordi de kan give bedre støtte og stabilitet.
    Omvendt kan jeg godt se pointen i, at stødene og belastningen op gennem kroppen stiger proportionelt med hastigheden. Men jeg ville nok holde løbetræningen så specifik som mulig, og så i stedet skifte over til alternativ træning, hvis man er ved belastningsgrænsen.
    Ellers er det klassiske svar jo kun at løbe de intensive km i lette sko.
    /nc

    SvarSlet
  2. Hej Jakob.
    Kan vi ikke få et indblik i, hvilke sko du træner i til hverdag, og hvilke sko du bruger til konkurrencer?
    Med venlig hilsen
    Rasmus

    SvarSlet
  3. Hej Drenge.

    Først NC: Nej, man må ikke gå på kompromis med stabiliteten i skoene. Fordelen ved at løbe lidt hurtigere på sine ture er bl.a. at det også stimulerer perifert (altså ude i musklerne) og ikke mest det centrale kredsløb. Denne effekt vil selvfølgelig gå ned når farten går ned og det er spørgsmålet om det kan betale sig? Hvis man kunne lave noget alternativ træning skulle det være rulleski, da det er det mest overførbare i forhold til løb. Se bare på de to nordmænd der er rigtig gode for tiden, de har så vidt jeg ved stået meget på langrendsski...

    SvarSlet
  4. Til Rasmus F: Jeg løber lige for tiden i Supernova Glide, se her: http://catalogue.adidas.com/catalogue/dk/product/G41322/Men's-Supernova-Glide-3

    Den nye model som kommer her til foråret er lidt anderledes og noget lettere (60 gr. pr. sko) så der bliver nok nogle hurtige ture i den. Se evt her:

    http://catalogue.adidas.com/catalogue/dk/product/V23313/Supernova-Glide-4W-Shoes

    Jeg har tre forskellige par som jeg skifter i mellem. På onsdag skal jeg ud i Kaiser Sport og ha taget mål til et par indlæg, da jeg bliver ved med at få ondt i ryggen og jeg er bange for at det kommer nede fra mine fødder...

    SvarSlet
  5. Nå kan se jeg fik lagt et link op til kvindemodellen, men det er samme sko, bare i nogle andre farver...

    Og hvad angår konkurrencesko bruger jeg: Adidas Avanti til 1500m og 5000m og til enkelte træningspas. Ellers træner jeg meget intervaller i mine tunge sko, evt. i Cadence eller Adios hvis det skal gå stærkt om sommeren.

    SvarSlet
  6. Spændende problemstilling mht vægten af sko.. Jeg løber for tiden mine intervaller i alm træningssko (Puma Concinnity). Jeg synes ikke jeg mærker den store forskel - til gengæld giver det et mentalt boost, når man skifter til de lette senere hen.

    Min primære grund til at træne i alm sko er for at skåne mine ben - dog ikke ved at det giver et lidt lavere tempo, men fordi de absorberer og støtter bedre. Hvis man synes det er surt at løbe lidt langsommere, så skal man bare huske at det stadig er god træning, som du selv siger =)

    SvarSlet
  7. Hey boys...

    Dejligt at følge din blog Hanni, især når der kommer lidt diskussion og kommentarer på fra venner og medløbere..:) For at deltage lidt, kan jeg sige at jeg i denne vinter stort set kun har løbet i mine tunge, stødabsorberende Puma Vectana med SuperSole-indlæg.. Og jeg har for første gang i to vintre ikke været langtidsskadet (læs:1-3 måneder) endnu, 7,9,13...:) Om det skyldes sko eller ændringerne i min vintertræning er ikke til at sige, det er sikkert en kombination. Men min umiddelbare vurdering er at det rigtigt godt kan betale sig at løbe sine km i nogle sko med lidt guf i... Som Hoffa også siger, så bliver det bare ekstra fedt at trække i racing-skoene når man kommer ind på tartanen...:) Reedtz

    SvarSlet
  8. Hej Reedtz.

    Jamen jeg er meget enig med dig. Selvfølgelig er din skadesfri periode sikkert en kombination af klogere træning og skoene. Men begge ting er meget vigtige...

    SvarSlet