Foto: Mette Hannibal

mandag den 28. februar 2011

Evaluering af uge 8 og DM i cross

Her dagen derpå, nu hvor alle weekendens indtryk er sunket ind, er det på tide at evaluere weekendens strabadser på Holbæk Fælled. Overordnet var det ikke helt hvad jeg havde håbet på, men der er dog lyspunkter.

Da jeg kom hjem søndag var aften var mine ben totalt ødelagte. Jeg var øm i stort set hver eneste muskel fra hofte ud til storetåen. Det frosthårde underlag og de stejle nedløb var ekstremt hårdt at løbe på, og det kommer til at kræve flere dages meget rolig træning at komme ovenpå igen. Det er surt at det skal være sådan, for vinterturneringen er (set fra mit synspunkt) en træningsturnering, det skal helst ikke gå alt for meget ud over den træningsindsatsen. Jeg forstår sådan set ikke hvorfor vi skulle op over den mega-stejle bakke? Man kunne have lavet en fin cross ruten uden af have den med. På den måde ville man nedsætte den belastning på løbernes muskler, led og sener, samt øve løberne i at løbe på ruter som de er udformede internationalt. For de internationale ruten har sjældent meget høje eller stejle bakker på, ofte er det bare på græs med enkelte små stigninger.
Desuden kunne der have været sørget for mere læ til både løbere og tilskuere (som der i øvrigt var utrolig få af), man kan selvfølgelig ikke forudse at det skulle blive så blæsende. Men det er jo februar måned og der var ikke et træ i miles omkreds man kunne få bare lidt læ af.

Lang Cross:
DM Lang Cross (mens der endnu var kræfter tilbage) Foto: Niels Klausen
Jeg lod mig hive med af Fransens ryk i starten og glemte at løbet var 10 og ikke 7 km. Når det er sagt, må jeg uddele store roser til Århus 1900 folkene. De virker alle til at være rigtig godt løbende, og der skal nok blive kamp op placeringerne på årets ranglister.  Især imponeret er jeg af Johan Damkjær, han ser ud til at have gode taktiske evner og viljen til at træne, to vigtige elementer i det fundament der udgør en rigtig god løber!
Det jeg er mest skuffet over er at jeg ikke fik holdt mig selv tilbage i starten af løbet, om jeg kunne have placeret mig bedre ved en anden taktik får vi aldrig at vide, men det var i hvert fald ikke det optimale løb for mig.



Kort Cross.
Jeg valgte Adidas Cadence pigsko, i modsætning til dagen før (her løb jeg med Avanti som er en decideret banepigsko). Cadence har lidt mere stødabsorbering, det var udelukkende for at skåne bentøjet mest muligt, den fungerede glimrende.
Jeg følte jeg havde noget at revanchere og synes jeg fik løbet et fint løb. Modsat dagen før, holdt jeg mig tilbage i starten, sørgede for at komme uskadt ned af bakkerne og fik Stefans ryg i det sidste lange modvindsstykke. De sidste 2 km var virkelig hårde og der blev gået til stålet af alle der var med! Da vi kom ned til det sidste sving havde jeg stadig kontakt med Stefan og Brian Lindberg, jeg havde heldigvis stadig en kræftreserve som gjorde at jeg fik fyret en god spurt af og tog en 2.plads med hjem til København.
Det var dejligt at kunne bryde jydedominansen bare en lille smule.
Fint at have Brian Lindberg tilbage efter hans lange skadesforløb, hvis han kan holde sig trænende, er det én jeg skal holde et vågent øje med til sommerens konkurrencer.

1 kommentar:

  1. Hej Jakob. Det var en fornøjelse at se både dig og de andre på den "golde slette" som lagde underlag til DM.

    Vi ses snart. VH. Jan Steinicke

    SvarSlet