Foto: Mette Hannibal

søndag den 9. januar 2011

9/1- Evaluering af uge 1

En meget hård uge er vel overstået. Jeg må ærligt indrømme at jeg har svært ved at få armene ned...
Jeg har trænet hårdere end nogen sinde før og føler virkelig at formen er ved at komme. Det har aldrig været lettere at løbe og hvis jeg kan holde træningen kørende uden skader, er der store resultater på vej. Det er en ekstra sejr, når det har været så dårligt vejr herhjemme og ud over det, har jeg i den forløbne uge arbejdet 32 timer. Træningen har været en blanding af løbebånd og cykelstierne på de større veje i København, jeg går kun på bånd når det er umuligt at holde min fart udenfor eller hvis der er fare for styrt.

Jeg læser for tiden Torbjørn Sindballes bog ”Den Perfekte Præstation” som jeg har fået i julegave (tak til min far), bogen har mange gode overvejelser om tilrettelæggelse af hverdagen, det at dyrke en sportsgren uden penge i, at konkurrere til træning o.lign. Jeg kan genkende mange af disse overvejelser og den giver god træningsmotivation at læse. 

Ellers vil jeg anbefale alle idrætsudøvere at læse følgende dokument, her kommer DIF og Team Danmark med deres holdninger til en række ”gråzone” dilemmaer, f.eks. kosttilskud og brug af højdehus.

Jeg er meget optimistisk og glæder mig til den næste tids træning og udfordringer...

Som et lille ikke løberelateret P.S, har jeg lagt et link ind til Politikens ATS, som jeg finder svært underholdende:

http://politiken.dk/bagsiden/atsbagsiden/bagsidensenesteats/ECE1159619/lyninterview/



12 kommentarer:

  1. Ser godt ud med alt den kvalitetstræning - det bliver spændende at se hvad det resulterer i til sommer.

    http://www.antidoping.dk/Regler/~/media/antidoping_dk/filer/Kosttilskud/Graazonenotat_2008.ashx

    Det var da et gammelt notat - prøv at google "holdningsnotat team danmark" og se det nye holdningsnotat.

    SvarSlet
  2. Ja, der er da en nyere udgave kan jeg se. Jeg studser over formuleringen:

    "Men det er er ikke acceptabelt,ud fra såvel præstationsmæssige, sundhedsmæssige som økonomiske synspunkter, at anvende højdehuse, ilttelt eller maske, før end alle andre parametre, der har betydning for en
    toppræstation, er optimerede."

    På den måde kan man undgå reelt at tage stilling og at man helt fravælger at tage stilling ud fra et etiske aspekt er ret tankevækkende...

    SvarSlet
  3. Morten Munkholm har da mig bekendt anvendt ilttelt, hvilket har bidraget gevaldigt til hans ryk. Det er måske i strid med Team Danmarks holdninger? Nu er det selvfølgelig heller ikke særlig etisk korrekt og medvirker til at skrue brugen af "hjælpemidler" op i et unaturligt niveau. Ilttelt er jo ligeså effektivt som bloddoping (og burde efter min mening sammenlignes med dette). Når metoden er så effekt (10% forbedring af hæmatokrittallet), er man som konkurrent nød til at følge trop for ikke at handikappe sig selv i konkurrencen!

    SvarSlet
  4. Jeg er blevet gjort opmærksom på denne kommentar fra Anonym og må jo hellere sige et par ord.
    Det er rigtigt at jeg har gjort brug af et iltapparat de sidste par år. Eftersom det er svært som ikke professionel at få tid til at tage på højdetræningslejr ville jeg prøve dette alternativ. Det skal dog siges at det overhovedet ikke kan sammenlignes med bloddoping, hvilket ingen eksperter gør. Hæmatokritten kan dog stige i nogle personer, men det er vigtigt at forstå at det er kroppen selv som bruger ressourcer på dette uden at der bliver tilført noget udefra. Det er de samme processer som sker hvis man opholder sig i højderne. Det er også meget let at sige mine resultater skyldes brug af højdetelt, dog kan jeg fortælle at min hæmatokrit var 44 d. 18 maj knap to uger før sæsonstart og det er jo ikke unaturligt.
    Jeg brugte ikke maskinen om sommeren og er faktisk stoppet med at bruge den da jeg tror mere på højdetræning i Kenya, Sydafrika m.fl. Det er nemlig det de bedste gør. Så hvis det også skal betegnes som snyd så fint nok.
    Jeg synes det er et respektløst indlæg som helt glemmer al den træning som ligger bag. Ydermere er jeg da også lidt træt af kritikken fra dig Jakob Hannibal som jo ellers er skjult i din henvisninger til et moralsk kodeks fra Team Danmark. Alle ved jo godt hvem du hentyder til så du kan da bare sige det.
    Mvh Morten Munkholm

    SvarSlet
  5. Hej Morten.
    Lad mig med det samme slå en ting fast: Jeg synes at iltapparat skulle forbydes af flere grunde (men det tager alt for lang tid at sidde og skrive nu) og ja, jeg er imod brugen af dem.

    Men det her handler om en principiel holdning til brug af iltapparater. Det handler ikke om dig som person. Jeg synes du er en fin fyr, og ser dig som en ven og ikke bare en konkurrent. Det er sikkert derfor at vi aldrig har talt særlig meget om brugen af iltapparat?
    Jeg mener godt at man kan være uenige om nogle ting og stadigvæk være venner.
    Jeg har gentagne gange udtryk min store respekt for din træningsindsats, og den enorme indsats du gør for at blive bedre. Du er nok en af dem der ved allermest om udholdendhedstræning herhjemme, og sætter dig meget ind i de ting du gør (som jeg selv) og derfor det giver gode diskussioner. Det er i øvrigt vigtigt for at understrege at jeg ikke tror du er dopet eller ser dig som en snyder. Men det er da irriterende at vide at ens bedste konkurrent måske har en stor fordel.

    Vi ses derude.

    /Jakob

    SvarSlet
  6. Ved nærmere eftertanke synes jeg ikke at du Morten Munkholm kan tillade dig at blive sur over sådan et indlæg! Jeg tænker ikke på dig som person, jeg har ikke beskyldt dig for nogen af de ting du tror jeg beskylder dig for.
    Ja, det bliver dig som folk tænker på, fordi du er den eneste i DK der har forsøgt sig med et iltapparat. Men det er ikke meningen med det ovenstående indlæg eller de andre steder jeg skriver noget!

    God vind.

    /Jakob

    SvarSlet
  7. Jeg er enig med Jakob om etikken bag brug af iltapparater.

    For lige at få noget faktum på plads, har jeg fundet følgende referencer.

    ---
    Fra aktivmotion.dk (citat):

    Efter at have fundet ud af effekten af træning i højderne, har man produceret de såkaldte højderør og højdehuse. I et højderør er der et kunstigt lufttryk, der svarer til lufttrykket i flere tusinde meters højde. Det betyder at produktionen af hæmoglobin øges. Idrætsudøverne kan opnå en hæmatokritværdi på 49 ved alene at sove i disse højderør.

    Højdehuse fungerer på en lidt anden måde. Her er der i luften et unaturligt højt niveau er kvælstof, hvilket får iltindholdet til at falde, og derved dannes flere røde blodlegemer i kroppen.

    Højderør og højdehuse er ikke egentlige dopingmetoder, og er derfor lovligt. Dog er der et forbud mod det i Danmark, og støtten til idrætsudøveren bliver frataget, hvis vedkommende anvender en af disse metoder til at øge præstationsniveauet.

    ---
    Fra bogen Aerob og Anaerob Træning af Lars Michalsik og Jens Bangsbo:

    14 dage med højdehus svarende til iltmaske er ca. 10% mere effektivt end bloddoping mht. hæmoglobinkoncentration jf. graf på s. 33.

    ---
    Fra Team Danmarks Gråzone notat:

    10. Højdehuse
    DIF og Team Danmark anser generelt brug af højdehuse for en uetisk og
    unaturlig fremgangsmåde til opnåelse af idrætsresultater.

    ---

    Med dette som baggrund mener jeg bestemt, det er problematisk med iltapparater. Det er både unaturligt effektivt og uetisk jf. både Team Danmark og DIF. Det er med til at skabe en ulige konkurrence, hvis nogen benytter sig af apparaterne, og andre ikke gør. Det gør højdetræning jo også - det er bare umuligt i at forbyde i praksis eller gøre etisk uacceptabelt, da mange sportsøvere i forvejen lever under disse forhold. Og skulle man ikke have mulighed for at konkurrere på lige fod med disse sportsudøvere?

    Jeg kan godt forstå, hvis man som dansk sportsudøver benytter samme midler som internationale konkurrenter, og på den måde kan jeg godt forstå Morten Munkholms brug af iltapparat såvel højdetræning. Det uetiske ligger bare i, når nationale konkurrenter som Jacob ikke har umiddelbar mulighed for at benytte samme midler. Så er konkurrencen ulige - og endda væsentlig ulige, når man ser på resultaterne af både iltapparater og højdetræning. Det er da problematisk, hvordan man end vender og drejer den!

    Mortens hæmatogritværdi på 44 er den højeste værdi, man kan forvente hos en "normal person", så helt lav er den jo ikke. Skal man kunne vurdere, om den er skabt som resultat af iltmaske eller ej, og dermed om iltmasken har haft en effekt, er det jo brug for et sammenligningsgrundlang dvs. en værdi fra før masken blev taget i brug. At neglicere resultatet af iltmasken alene udfra en slutværdi er ikke sagligt.

    Når det så er sagt, så er jeg ikke i tvivl om, at Morten Munkholms resultater overvejende skyldes en reel og hård træningsindsats, mange danske langdistanceløbere kunne lære meget af. Jeg er ikke i tvivl om, at flere løbere vil følge Mortens fodspor, hvilket på sigt vil højne niveauet indenfor dansk langdistanceløb. Det er jo meget prisværdigt. Jeg håber at se mange flere gode resultater fra Morten de kommende år.

    I virkeligheden er det meget ironisk, at Team Danmark forbyder iltapparater, når de ikke er ulovlige. Team Danmark støtte afhænger af, om man potentielt har mulighed for medaljeplacering internationalt. Hvis internationale konkurrenter benytter sig af iltapparater og dermed har en væsentlig ulige fordel ift. konkurrenter uden apparater, hvordan skal man så overhovedet have en chance for at få støtte i første omgang? Og uden støtte har Team Danmark heller ikke mulighed for at effektuere deres retningslinier/etik omkring iltapparater. Måske skulle Team Danmark begynde at revidere deres krav om støtte til fx. nationale placering fremfor internationale placering. Men det er en anden snak!

    /Thomas Skytte

    SvarSlet
  8. Jeg vil lige understrege, at dette indlæg ikke har til hensigt at hænge Morten Munkholm ud, men blot diskutere problematikken i brugen af iltapparater.

    /Thomas Skytte

    SvarSlet
  9. Hej Thomas,
    Det lyder jo umiddelbart fornuftigt det du skriver dog har jeg nogle rettelser/tilføjelser.

    Først og fremmest er effektiviteten af ilttelt overhovedet ikke fastlagt forskningsmæssigt. Mange studier siger det virker og ligeså mange studier viser slet ingen resultater.

    "14 dage med højdehus svarende til iltmaske er ca. 10% mere effektivt end bloddoping mht. hæmoglobinkoncentration jf. graf på s. 33."

    Dette er meget langt fra fakta og vil vove at påstå at de er de eneste som er kommet frem til dette resultat. Jens Bangsbo er også velkendt for at konkludere meget mere end hvad hans studier beviser (læs: hans forskellige studier med motionister hvor han tester alt for få løbere)Jeg har læst en hel bog om de forskellige studier på dette område og ingen siger det samme som de danske forskere. (Altitude training and athletic performance
    Randall L. Wilber) . Og hvis dette var fakta ville alle prof løbere i verden bruge ilttelt, og det gør de faktisk ikke mere. Det er gået af mode sjovt nok. Hvis det gav 10% mere end bloddoping så tror jeg nok du kan stole på at alle brugte det. Ej undskyld jeg griner stadig over deres absurde forskningsresultat. Og endvidere, bare en lille anekdote, hvorfor brugte Finnerne bloddoping når de jo havde højdehuse?

    "Mortens hæmatogritværdi på 44 er den højeste værdi, man kan forvente hos en "normal person", så helt lav er den jo ikke. Skal man kunne vurdere, om den er skabt som resultat af iltmaske eller ej, og dermed om iltmasken har haft en effekt, er det jo brug for et sammenligningsgrundlang dvs. en værdi fra før masken blev taget i brug. At neglicere resultatet af iltmasken alene udfra en slutværdi er ikke sagligt."

    Normalen for hæmatokritværdien er 40-45, og jeg nævnte min værdi pga. en tidligere kommentar fra anonym som fik det til at lyde som om jeg rendte rundt med en ligeså høj værdi som Bjarne Riis gjorde (altså 60). Og jeg er enig i at det ellers ikke beviser noget. Ydermere har 5% af befolkningen en værdi over de 50. Hæmatokritværdien viser sig ydermere at være en ikke helt optimal indikator på ens røde blodlegemer da den stiger væsentligt når man er dehydreret og ens resultater svinger derfor voldsomt.

    SvarSlet
  10. Af hensyn til den ulige nationale konkurrence kan jeg helt sikkert se din pointe, hvis den var så effektiv som de danske forskere påstår (men trust me! det er den ikke) Det er jo fuldstændig absurd hvad de siger. Anyways så stoppede jeg helt med at bruge maskinen i slut september. I midt december, (uden tvivl så lang tid efter at ingen effekt kan spores ifølge alle de forskningsresultater jeg har læst) blev jeg nr. 23 til EM Cross, hvor jeg på 10km distancen slog Jakob med 51 sek. Altså for at gentage mig selv, så gjorde jeg det uden brug af højdetræning på nogen måde. Dette må nævnes for at slå fast at maskinen, selvom den måske har haft en effekt, ikke har gjort mig til en markant anderledes løber.

    Men ifølge Bangsbo og Michaelsik skulle jeg måske ha brugt maskinen og dermed ha vundet EM! (læs ironi)

    Det kræver nok en forklaring, hvorfor jeg anskaffede mig maskinen i det hele taget. Og jo det var da selvfølgelig fordi jeg troede på dens virkning eftersom jeg sammenlignede den med de gode resultater jeg havde haft ved at træne i højderne i Sydafrika (også sammen med Jakob vel og mærke). Eftersom det var dyrt og ikke muligt hele tiden at ta afsted til højderne pga. af fuldtidsstudie fandt jeg iltmaskinen som et spændende alternativ. Jeg kunne ikke se nogen forskel mellem at bruge den og så at være i højderne på træningslejr. Ved hjælp af sponsorpenge som jeg skaffede ved hårdt slid og med penge fra klubben kunne jeg anskaffe mig denne maskine. Det var det bedste alternativ nu da jeg ikke kunne bo i højderne. Dog følte jeg ikke den samme gode effekt som når man kommer hjem fra højdetræningslejr og er efterhånden blevet overbevist om at man desværre skal træne i højderne for at få den bedste effekt, og det viser sig at det er det som de bedste europæere gør og også tror på. Flere af dem jeg har snakket med har faktisk haft ilttelt men bruger dem ikke mere da de ikke tror på effekten kontra det at træne i højderne.
    Og hvorfra ved jeg disse ting, eller hvorfor påstår jeg disse ting. Det er fordi jeg har trænet udenfor denne osteklokke i Danmark hvor vi har vores helt egne ideer. (jævnfør. Team Danmark holdningsnotat) Udenfor Danmark har jeg diskuteret træning med nogle af de allerbedste og herigennem også snakket om højdetræning. Det er klart at dette primært er erfaringsmæssig viden, men den sætter jeg min lid til da forkningen på dette område er fuldstændig ambivalent.
    Mvh Morten

    SvarSlet
  11. Hej Morten

    Det lyder fornuftigt. Nu har jeg ikke selv prøvet ilttelt/højdehus el.lign. og skal ikke gøre mig til dommer for, om det virker eller ej. Jeg havde blot læst Bangsbo's bog og regnede med, der var nogenlunde hold i informationen på området (og i så fald var det jo problematisk), men det lader der åbenbart til at være delte meninger om. Jeg ville også tro, at stort set alle ville bruge iltapparater, hvis de var så effektive!

    Der er også den mulighed, at hæmatogritværdien virkelig stiger meget ved brug af iltapparater, men at det i praksis ikke har nogen effekt på selve iltoptagelsen, idet viskositeten i blodet stiger og derved gør det svære at pumpe blodet rundt i kroppen. Forsøg efter blodaftapning har fx vist, at blot få dage efter aftapningen er iltoptagelsen op på sit fulde igen på trods af, at hæmoglobinkoncentrationen er blevet lavere (som resultat af gendannet blodplasma).
    Jeg fik selv konstateret lav blodværdi (8,4 hæmoglobin mmol/L) sidste år på trods af, at jeg samtidig havde et kondital på næsten 80. Så koncentrationen af hæmoglobin medfører ikke nødvendigvis en høj iltoptagelse. Som du også selv nævner, giver dehydring en høj hæmatokritværdi men ikke en forbedring af præstationen.

    Om der trænes med iltapparat eller ej vil dog aldrig bidrage til permanente forbedringer af iltoptagelsen (ligesom højde træning). Det betyder, at når du har lagt iltapparatet på hylden noget tid før en konkurrence og alligevel vinder overlegent, så er det ikke forbedringer fra apparatet, der spiller ind. Det er der måske nogen, der ikke helt har forstået!

    SvarSlet
  12. Men godt at du er stoppet med ilt apparatet, så der ikke fremover vil opstå tvivl om, hvordan dine resultater er opnået. Jeg kan sagtens forstå, at du som eliteløber prøver en masse lovlige ting af (har du i øvrigt prøvet rødbedesaft? ;-) ), men som eliteløber er man jo også samtidig ekstra disponeret overfor rygter. At give sig i kast med emner indenfor gråzonen kan således give dårlig omtale, også selvom der ikke nødvendigvis behøver at være noget i det.

    Fortsat god træning og held og lykke med VM cross i Spanien.

    Mvh.

    Thomas

    SvarSlet