Foto: Mette Hannibal

fredag den 28. oktober 2011

Vinter opstart.

I denne uge vil jeg begynde min vintertræning. Det kommer til at starte ret roligt ud, har aftalt min Henrik Larsen at min hårdeste træningsbelastning først skal ligge i feb-marts-april. Generelt vil jeg forsøge at sprede min belastning endnu mere ud end jeg har gjort før (for at nedsætte skadesrisikoen). For at eksemplificere dette kan jeg sige at jeg i den første uger har 4 intensive km'er. I stedet for at løbe dem på en dag deler jeg dem ud på to. Derefter putter jeg ca. et minut eller to på pr. uge.
Jeg kommer altså til at koncentrere mig om at få den generelle mægde op og meget roligt bygge intensiteve km'er på.

Jeg vil forsøge at skrive ind hvad jeg laver dag for dag, det er der flere der har efterlyst. Desuden vil jeg i oversigten til højre skrive det antal intensive km'er jeg har løbet i ugen i parentes.

Jeg vil komme i gang med benstyrketræningen her i løbet af efteråret, det skulle blive noget lettere at komme ind i en god rytme med det når nu jeg ikke skal til nogen konkurrencer før til marts! Der vil selvfølgelig være et motionsløb eller to, men ikke noget jeg skal trappe ned til.

Mandag: 11,4 km rundt om Bagsværd og Lyngby Sø. 3.42 i snit.

Tirsdag: 5 km om morgenen og fri om eftermiddagen, da jeg har lidt ondt i mit baglår og der er ingen grund til at tage nogen chancer nu.

Onsdag: 10 km med to hurtige km'er undervejs. Opvarmning og afjog er mellem 3.35 og 3.45 tempo. De to hurtige vel ca. 3.08 km/min.

Torsdag: 7,1 km med Henrik Them, i Grøndalsparken. Eftermiddag: 8,1 km i 3.41 med Benjamin og Ole Hesselbjerg ved søerne. Hyggeligt at have Ole med der normalt ikke plejer at løbe med os, men det gik ganske fint! Benstyrke efterfølgende. 

6 kommentarer:

  1. Lyder spændende og fornuftigt!
    Jeg er sikkert én blandt mange der glæder sig til at følge din træning hen over vinteren!

    SvarSlet
  2. Ser spændende ud!
    Når du siger "intensiv km", hvor hurtigt skal den så løbes for at defineres som intensiv?

    SvarSlet
  3. Hvem spørger?

    En intensiv km'er er i min verden over 90% af max, så det er individuelt.
    Det tempo jeg løber på mine ture er omkring 80% af max, og går derfor ind under almindeligt tur-tempo. Ved denne relative belastning får jeg både træningseffekt af muskler, og kredsløbet.

    SvarSlet
  4. Hoffmann, fedt lige at høre fra dig. Håber at folk kan få noget ud af følge med. Håber du hurtigt kommer dig over din fodskade...

    SvarSlet
  5. Hey Hannibal.

    Ja lækker blog B-)
    Når du skriver ben træning, hvad laver du så? Squats, benpres, udfald, opstigninger eller??

    Som Hoffa, så ser jeg frem til at følge din træning her på din blog.

    Vi ses du.

    SvarSlet
  6. Møllefar, hahah... :-D

    Mit styrkeprogram er:

    Et-bens squat (kan ikke se grundene til at lave to-bens?), baglår i maskine (koncentrisk), quadriceps i maskine, hoftebøjer ville jeg gerne lave også, men vi har ingen maskine til den i Sparta, så den laver jeg hængendei med benen fastspændt. Det er planen at jeg laver mave/ryg øvelser når jeg har tid og overskud.

    Jeg har før lavet udfaldsskridt og opstigning, gode øvelser, men ser ingen grund til både at lave den og et-bens squat.

    SvarSlet